PSEUDOTVŮRCI VELICE PILNĚ PŘIPRAVUJÍ PLNOST NEGATIVNÍHO STAVU
Kamery v autech nahrazují oči. Je jich čím dál více
14.8.2012
Zadní parkovací kamera se pomalu stává standardem i v automobilech nižší střední třídy. Například ji může mít v Nošovicích vyráběné Hyundai i30 nové generace.
Čím dál více rozšířená je také kamera umístěná u horního okraje čelního skla. Tvůrci automobilů jí přisuzují stále větší množství funkcí. Začalo to čtením dopravních značek například u Opelu Insignia.
Ten byl vybaven širokoúhlou kamerou s vysokým rozlišením, která je umístěná u vnitřního zpětného zrcátka. Dokáže snímat rychlostí 30 obrázků za sekundu. Elektronika pak tyto snímky filtruje a čte. Nejprve se zaostří na kruhový předmět, potom identifikuje čísla v jeho vnitřní ploše pomocí programu porovnávání obrysů. Pokud počítač vyhodnotí, že snímaný obraz odpovídá dopravní značce uložené v paměti, zobrazí se značka na přístrojovém panelu.
Další funkcí kamery je sledování čar, které vymezují příslušný jízdní pruh. Pokud pak z něho auto například vinou nepozornosti vybočí, elektronika upozorní řidiče, nebo dokonce vůz sama vrátí zpět.
Nezapomenete ztlumit dálková světla
Kamera také dokáže zajistit samočínné přepínání dálkových a tlumených světel. Ve volném terénu v noci má vždy automobil rozsvícená dálková světla. Teprve v okamžiku, kdy kamera zaregistruje světla v protisměru se přibližujícího vozidla nebo i koncová červená světla, popřípadě zdroj veřejného osvětlení v obcích, přepne sama světla na tlumená.
Poslední novinkou je využití obrazu z kamery místo vnitřního zpětného zrcátka.
V novém elektrickém sporťáku R8 e-tron, jehož výroba začne koncem tohoto roku, klasické vnitřní zpětné zrcátko už vůbec nebude. Audi k tomuto kroku přistoupilo z jednoduchého a prostého důvodu. Vůz totiž vůbec nebude mít zadní okno, a tak by se řidič v zrcátku o situaci za vozem stejně nic nedozvěděl.
A tak konstruktéři využili systém skládající se z kamery a monitoru. Stejná technologie už byla využita ve speciálech Audi v závodě v Le Mans.
Kamera se nezamlží
Řidič bude mít k dispozici stále kvalitní obraz. Inteligentní systém řízení kamery totiž umí reagovat za tmy na oslňování od vzadu jedoucích svítících automobilů.
Kamera je uložena v pouzdru, které je při chladném počasí vyhříváno. Objektiv má větší zorné pole, než jaké pokrývá klasické zpětné zrcátko.
Barevný displej, jehož jas může řidič v případě potřeby ztlumit nebo ho i zcela vypnout, má úlopříčku 7,7 palce. Displej s technologií AMOLED pochází od Samsungu a je poprvé použit v automobilu.
V budoucnosti by displej neměl jen zobrazovat obraz z kamery, ale poslouží i k přenosu doplňkových informací.
7000 stran textů a 5000 obrázků o Vesmírných lidech Sil Světla najdete zde: